logo-samandehi

کوه میشو

بنام خدا                                                                                              قله قره بله

کوه زیبای      میشو و     قرار  گرفتن قله قره بله در میشو جنوبی، درست   در شمال روستای کندرود،تقریبا با ارتفاع ۲۵۸۴متر یکی از قلل با صفا ونمای زیبا،وچولعکان نیز   همجوار  ان با نقاط صاف حیرت انگیز یکی  از جاذبه های گردشگری  رشته کوه های میشو جنوبی    می باشد ، این کوه در اردیبهشت خیلی زیبا تر میشود _ توصیه میکنم بهشت در اردیبهشت را از دست ندهید  _ کوه میشو (کندرود)       چندین     چشمه  بزرگ و      کوچک دارد   که   بزرگترین  ومعروف ترین  آنها”خشگعنو“، “هفت چشمه “معروف به “یتی چشمه لر،” ابشار  معروف به” سوتوکیلن”   و “قشم نوی”  است       که    آب این چشمه ها قابل شرب و  بهترین    آب معدنی وگوارا می باشد.چشمه    دیگر  وجو  دارد به رنگ زرد معروف   به “ساری سو” آنهم در “دره گعرو” نزدیکی “علی بالا اوچان” است. که به این  کوه میشو زندگی می بخشند.    درکوه میشودو تا غار کوچک معروف به اوداشدارد  یکی   طبیعی داخل سنگ  در  مسیر   “قخ پله “به طرف “کوندور درسی “ودیگری  در مسیر قزلعیری پایین قله قره بله نرسیده به اوچان داش  قرار  گرفته که شکار چیان در ۴۰-۵۰ سال پیش اطراق می کردن.  ویکی دیگر از    جاذبه های    کوه میشو(کندرود) “اوچان داش “است که بنا به   گفته   سالخوردگان   حدودا ۸۰   سال   پیش ،به   علت   بودن  جاذبه های زیرزمینی،  سنگ “اوچان داش” ترکیده ودر مکان ان چند تاچاه عمیق  بوجود امده است.ودردامنه جنوب غربی نیز”ابشار سرکندیزج “قرار گرفته است.

پوشش گیاهی خاص کوهای کندرود ،انواع گونها وخارها می باشد؛ولی عمده ترین انها پوشش گیاهی ،علوفه هایی هستند که اغنام واحشام از انها استفاده می کنند.باید گفت در میان این پوشش     گیاهی   میشو   (کندرود)،  گیاهانی دارویی نظیر کاکوتی،چای کوهی ،پونه،قازان یا پاغی،قال قان، ریواس،پیاز کوهی،تره کوهی،ترشک، گزنه،شوید کوهی و د ه ها گیان خوراکی ودارویی دیگر از نظر طبیعی دارای اهمیت می باشد.

واز نظر حیوانات می توان  خوک،بزکوهی، قوچ،میش،روباه ،خرگوش، گرگ،شغال،  لاک پشت،خارپشت ،موش صحرائی واز نظرخزندگان انواع مار ،مارمولک واز نظر پرندگان، عقاب، کبک،کنجیشک، کرکس سیاه ،هدهد،بلدرچین،کبوتر چاهی،قرقی،انواع بلبل را اشاره کرد.

 

قله قره بله در گوگل مپ
چولعکان در گوگل مپ
اوچان داش در گوگل مپ
قخ پله در گوگل مپ
چاتلی کندرود
موشودقلی دره سی

گیلاندیس در گوگل مپ

ابشار سرکندیزج در گوگل مپ

عکس میشو داغی

میشو داغی ،  میشو داغی ،میشو داغی ،میشو داغی،میشو داغی

 

 

قله قره بله ، قله قره بله ، قله قره بله،  قله قره بله،  قله قره بله،  قله قره بله،  قله قره بله

چولعکان

 

میشو داغ

 


425626271_65069_7870095621283400336423922560_73331_1862478353429820987

 

 

 

425426254_81444_2948800048391105539

 

روستای سرکندیزج-روستای گل اباد-روستای کندر -روستای سیس

ابشار سرکندیزج ،میشوداغی

6 دیدگاه

  1. بسیار عالی بود ممنون از اطلاع رسانیتون
    آزربایجان نین هر یری گوزل

  2. وحید بختیاری

    با سلام خدمت مدیریت محترم سایت روستای کندرود
    روستای خیلی زیبا وجذابی دارید

  3. با سلام
    سایت خیلی خوب و مفیدی دارید
    شهرستان شبستر به تمامی شهروندانش افتخار می کند

  4. سلام در قسمت معرفی حیات وحش منطقه،منطقه شکار ممنوع میشو داغی،اهو و گوزن ندارد ،بلکه کل و بز و قوچ و میش دارد.

  5. بهار فصل سرسبزی و طراوت است. فصل رویش مجدد و نو شدن طبیعت. این روزها تمام دشت ها و صحراها، دامنه کوه ها و تپه ها پر است از گل ها و گیاهان دارویی، سبزی های کوهی و قارچ های صحرایی.
    این‌ها همه هدایایی است که تنها سالی یک‌بار در فصل بهار و تنها به مدت یک ماه در روزهایی که بارندگی و رطوبت زیاداست جوانه زده و به صورت خودرو می‌رویند.
    این گیاهان به دلیل عطر و رایحه دل انگیزشان به قدری شامه نوازند که اکثر افرادی که برای تفریح و لذت از طبیعت به دشت و صحرا می‌روند، ترغیب به جمع آوری آن‌ها می‌شوند.
    این گیاهان به دور از کودهای شیمیایی و به وسیله باران آبیاری شده و زیر نور خورشید رشد می‌کنند و در مقایسه با سبزی‌هایی که به روش مصنوعی پرورش می‌یابند، عطر و طعم متفاوت‌تری داشته و مغذی‌تر و طبیعیتر بوده و در واقع ارگانیک هستند.
    در هر حال این روزها تفریح اکثر زنان روستایی چیدن و جمع آوری انواعی از سبزی‌های کوهی و عرضه آن از طریق بازارهای روز به شهرنشینان است، اما بسیاری از خانواده‌ها به ویژه نسل جوان شهرنشین این سبزی‌ها را نمی‌شناسند و خواص دارویی و تغذیه‌ای آن را نمی‌دانند.
    والک، ترشک، غازیاغی، ریواس، کنگر و… از جمله سبزی‌های صحرایی یا کوهی هستند که در این نوشتار به خواص آن‌ها می‌پردازیم.
    والک:
    نوعی سبزی صحرایی است که از مناطق کوهستانی برداشت می‌شود. برگ‌های آن نواری شکل و دارای یک پیاز کوچک و گل است. برگ و پیاز آن خوراکی، اما گل آن تلخ و در غذا استفاده نمی‌شود. خواص خام آن بیشتر از پخته‌اش است و از آن در کوکو، سبزی پلو، آش و… استفاده می شود. این سبزی سرشار از ویتامین‌های A،B،C و املاح معدنی منگنز، روی، گوگرد و کلسیم است.

    این گیاه قاعده‌آور خوبی است و به دلیل دارا بودن کلسیم برای درمان پوکی استخوان و التیام دردهای استخوانی و مفصلی مفید است. فیبر آن برای سلامتی معده و روده سودمند است و باعث لینت مزاج می‌شود. گوگرد آن به جهت خاصیت ضدعفونی کنندگی، اسهال خونی را التیام می‌بخشد. خواص پیاز آن تا حدود زیادی شبیه سیر است و با انبساط ملایم عروق خونی در کاهش فشار خون و رفع سرگیجه موثر است. این سبزی اثر آرامبخش دارد و درد نقرس، روماتیسم و آرتروز را تسکین می‌دهد.
    ترشک:
    این سبزی گونه‌های زیادی دارد. برگ‌های آن به جهت دارا بودن اسیدهای آلی طعم ترشی دارد. ترشک سرشار از ویتامین C، آهن، فسفر و پتاسیم است. تصفیه کننده خون، معرق، مدر، تب بر، اشتهاآور و صفرآور است. جهت تقویت معده و کبد بهتر است برگ آن خام استفاده شود. این سبزی به دلیل ویتامینC فراوان خونریزی لثه را التیام بخشیده و بوی بد دهان را رفع می‌کند
    مصرف ترشک در فصول گرم سال از التهاب بدن کاسته، عطش را رفع کرده و به دلیل پتاسیم بالا ادرارآور خوبی است و سموم بدن را خارج و کلیه‌ها را شستشو می‌دهد. ترشک به جهت آن که خون را تصفیه می‌کند. از بین برنده کورک، دمل‌های چرکی و جوش‌های زیر پوستی است. قابل توجه آن که مصرف زیاد ترشک به دلیل داشتن اسید اگزالیک برای کسانی که سنگ کلیه و مثانه دارند، محدودیت مصرف دارد.
    کنگر:
    گیاهی با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس است. از برگ‌های سبز آن به صورت خام در تهیه سالاد و از ساقه آن در تهیه خورش استفاده می‌شود. این گیاه طبع گرمی دارد و بسیار نیرو بخش و مقوی قلب است. برگ‌های این سبزی موجب کاهش چربی خون شده و به دلیل فیبر نامحلول، بسیار ملین و برای پایین آوردن قند خون سودمند است. اینولین آن باعث افزایش باکتری های مفید دستگاه گوارش شده و از سرطان روده باریک می کاهد. آنتی اکسیدان های موجود در آن نیز پوست را در برابر سرطان محافظت می کند
    کنگر به دلیل دارا بودن هورمون های گیاهی، ترشحات غدد را تقویت کرده و باعث افزایش نیروی جنسی می شود. این سبزی، دارویی موثر برای جلوگیری از حالت تهوع و ویار زنان باردار است. قابل توجه آن که برگ های کنگر محرک انقباض کیسه صفرا و کلیه بوده و افرادی که دارای سنگ کلیه و صفرا هستند نباید از آن استفاده کنند.
    ریواس:
    دارای برگ های ضخیم و گوشت دار است و طعم ترشی دارد. این گیاه سرشار از ویتامین C و فیبر است. خاصیت ضدعفونی کنندگی داشته، زخم اثنی عشر را بهبود بخشیده و به جهت تقویت کبد و افزایش ایمنی بدن عفونت های ویروسی را از بین می برد. یکی از مهم ترین خواص برگ های ریواس آن است که لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین کرده و برای کاهش قند خون سودمند است.
    ریواس به دلیل اسیدهای فراوانی که دارد از افزایش چربی خون جلوگیری کرده و با افزایش ترشح شیره معده موجب بهبود عملکرد هضم و جذب غذا می شود. این سبزی پتاسیم، فسفر و کلسیم زیادی دارد و مصرف آن برای کودکان در حال رشد و خانم های یائسه مفید است.
    غازیاغی:
    این سبزی اغلب در کنار نهرها رشد می کند و در این فصل مخلوط با سبزی های دیگر با نام سبزی کوهی مخلوط به فروش می‌رسد. این سبزی بسیار معطربوده و طعم دلپذیری دارد و در تهیه انواع سوپ، آش، کوکو و سبزی پلو به کار می رود. غازیاغی، شیر مادران شیرده را زیاد، خون را تصفیه، ترشحات غدد داخلی را تنظیم و برای درمان بیماری های پوستی موثر است. این سبزی، گرمی و حرارت بدن را بالا برده و انرژی زا بوده، بی اشتهایی را رفع و برای آرامش اعصاب مفید است.
    در پایان از اهالی روستا وهم ولایتی های عزیز تقاضا دارم ضمن برخورداری و بهره مندی از نعمات خداوند اصول بهره مندی پایدار را از گیاهان دارویی رعایت کنند تا روزی این سرسبزی و زیبایی ها برای ما به یک ارزو مبدل نشه.

  6. از گیاهان میشو داغی سرو کوهی ،یمیشان زرد و قرمز ،قارچ ،گلیملیت یا همان کنار قرمز ،آلبالو کوهی و غیره خیلی مفید هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + دوازده =

Optionally add an image (JPEG only)